Ennen varsinaista kokousta OAJ:n uusi puheenjohtaja Olli Luukkainen piti puheenvuoron.

Keskeiset aiheet: julkisen sektorin rahoituksen turvaaminen, lomautukset, varhaiskasvatuksen hallinnonalasiirto, ammatillisten opettajien kelpoisuusehdot, tuntijakouudistus, opettajien urapolkumalli, lukiokoulutus, näkyvyys eduskuntavaaleissa, työhyvinvointi ja alueellinen edunvalvonta
VARSINAISET KOKOUSASIAT:
1. Virka- ja työehtosopimusneuvottelut ja muut ajankohtaiset työmarkkina-asiat
 
Valtuusto sai selonteon virka- ja työehtosopimusneuvotteluista ja muista ajankohtaisista työmarkkina-asioista sekä järjestövalmiudesta.
 
JARMO JUUPALUOMA (yleissivistävien opettajien ryhmäpuheenvuoro): Lomautusten torjumista jatkettava! Yleissivistävien opettajien työtehtävä on hämärtymässä (perustyö/YT-aika), ryhmien maksimikoot määriteltävä. Kaikki kunnat ykköskalleusluokkaan. Yhtenäinen peruskoulu à palvelussuhteen ehdot! Luokanvalvojakorvaus ja erityistehtävät à eurottaminen. Muuttuva työnkuva à työnkuvan selvittäminen. Lukioresurssi! Oppilaanohjaus àohjattavien määrä rajattava 220 opp./ohjaaja. Rehtorien ja koulunjohtajien työnkuva ja palkkaus selkiytettävä àapulaisrehtorien työnkuva
 
Martti Hellström esitti huolestuneen puheenvuoron koulujen ja opettajien työskentelyolosuhteiden, resurssien ja palkkauksen epätasa-arvoisuudesta (paaria- ja eliittiopettajuus)
 
 
Kohdassa esitetyt ja hyväksytyt ponnet:
§         Valtuusto edellyttää, että OAJ:n hallitus selvittää työnteon edellytyksiä kaikkien opettajaryhmien osalta ja ryhtyy aktiivisesti tarvittaviin toimenpiteisiin jäsenkunnan työhyvinvoinnin parantamiseksi.
§         Valtuusto edellyttää, että OAJ selvittää eri paikkakunnilla noudatettavat yhtenäistä peruskoulua koskevat sopimukset sekä muut sopimuskäytännöt.
§         OAJ pyrkii neuvottelemaan työnantajan kanssa sellaisia virka- ja työehtosopimusratkaisuja joissa paikallisesti sovittavilla erillä on rajallinen rooli. Samalla tulee parantaa paikallisten toimijoiden tasavertaista neuvotteluasemaa työnantajan suhteen (Leena Taimela-Heleniuksen ponsi).
 
 
2. Hallituksen kertomus järjestön toiminnasta 1.8.2008 - 31.7.2010
 
 
Valtuusto käsittelee joka toinen vuosi hallituksen kertomuksen järjestön toiminnasta kuluneen kahden vuoden toimikauden ajalta. Tavoitteiden ja toimintasuunnitelman toteutumisen mittaamiseen esitettiin parannusehdotuksena strategisten mittarien kehittämistä.
 
 
3. Toimintasuunnitelman 2011-2012 hyväksyminen
 
Toimintasuunnitelma herätti paljon keskustelua ja siihen liittyen tehtiin useita ponsiesityksiä.
 
Kohdassa esitetyt ja hyväksytyt ponnet:
§         Valtuusto edellyttää, että OAJ:n hallitus ryhtyy toimenpiteisiin, joilla yksityisen puolen opettajien palkkakehitys on todennettavissa.
§         OAJ:n tulee toimia niin, että yliopistoissa
1) arvostetaan opettajien työtä ja luodaan etenemismahdollisuuksia myös opettajanuralla
2) korvataan nykyiset, henkilöstöä vieraannuttavat päätöksentekojärjestelmät aktiivisella ja luottamusta herättävällä opetuksen johtamisella
3) edellytetään pedagogista kelpoisuutta kaikilta opetustehtävissä toimivilta
§         Valtuusto edellyttää, että OAJ:n hallitus ryhtyy toimenpiteisiin, joilla opetus- ja ohjaustuntien vähentäminen lopetetaan ja leikatut resurssit palautetaan.
§         OAJ toimii sen puolesta, että alueellinen sivistyshallinto kootaan nykyistä selkeämmin yhtenäiseen organisaatioon. OAJ tekee asiasta kannanottoja ja lausuntoja eri valmisteluvaiheissa.
 

Valtuustolle esitellään järjestön toimintasuunnitelmaa vuosille 2013-2014 hyväksyttäessä mittarit, jotka selkeämmin kuvaavat tavoitteiden toteutumista.

 
4. Yhdistyslain osittaisuudistus ja järjestön ja sen jäsenyhdistysten sääntöjen ajanmukaistaminen
 
Yhdistyslain osittaisuudistus astui voimaan 1.9.2010 (Laki yhdistyslain muuttamisesta (678/2010). Uudistus sisältää mm. sähköisiä jäsenten kokouksiin osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia ja säännöksiä maallikkotilintarkastuksen korvaavasta toiminnantarkastuksesta. Tärkeimmissä asioissa on edelleen pidettävä kokous. OAJ:n säännöt ovat vuodelta 1996, paikallisyhdistysten mallisäännöt vuo­delta 1994 ja alueyhdistysten mallisäännöt vuodelta 2000. Sääntöuudistuksessa esille: vaalipiirijaon uudistaminen (alueyhdistykset), valtuustovaalien tarkastelu (vaali- ja äänestysjärjestys) ja järjestörakennekysymykset. Mikä olisi sopiva valtuuston koko?
 
 
5. Talousarvion hyväksyminen ja välitilinpäätös, valtakunnallisten yhdistysten jäsenmaksupalautteet
Valtuusto päätti hyväksyä OAJ:n talousarvion ja valtakunnallisten yhdistysten jäsenmaksupalautteet vuodelle 2011. Alueyhdistysrahoitukseen menee 800 000 e. Varsinaisen toiminnan tulos +53 867. Menojen kasvuksi arvioidaan 3,8% (alueyhdistysrahoitus 3% ja 0,8% muut toiminnan kulut)
Valtuusto sai selvityksen välitilinpäätöksestä.
 
 
6. Valittiin kaksi varsinaista tilintarkastajaa ja heidän henkilökohtaiset varamiehensä tarkastamaan vuoden 2011 tilejä ja hallintoa
 
Luukkaisen loppupuheenvuoron keskeiset asiat: Toimiston väki mukana valtuustossa keskustelemassa tavoitteista. Koko järjestön yhtenäinen ääni on tärkeä riippumatta siitä, minkä opettajaryhmän asiat ovat esillä. OAJ on yhtenäinen ja vahva vaikuttaja. Järjestön toiminnan organisoituminen ja työskentelymallit.
TIEDOKSI: OAJ palkitsee vuoden 2010 koulutusvaikuttajan eli henkilön, joka on rohkea koulutus- ja kasvatusalan puolestapuhuja alueella. Esityksiä voivat tehdä OAJ:läiset yhdistykset ja yhteisöt 31.12. mennessä os. [email protected].
Seuraava valtuuston kokous on 12.-13.5.2011 Helsingissä.
 
Martti Hellström, Heli Siberg, Leena Taimela-Helenius ja Johanna Ylinen
OAJ:n yleissivistävät valtuutetut Espoosta